Ar įmanoma dar išmokti kažko naujo, kai karjeros keliu jau nueita toli, užimtos svarbios pareigos, atliktos sudėtingos užduotys? Pasak savanorių, susirinkusių į „Senjorų pasaulio“ organizuotus mokymus, atsakymas vienareikšmiškas – taip. Mokytis niekada nevėlu, o savanorystė atveria galimybę augti ne tik padedant kitiems, bet ir tobulinant save.
Mokymų tema „Kaip būti grupėje: savanorių grupės dinamika“ neatsitiktinai pasirinkta. Dažnai savanoriai veikia komandoje, todėl svarbu suprasti ne tik matomus, bet ir nematomus procesus, gebėti atpažinti vaidmenis grupėje, išmokti pastebėti „povandeninius akmenis“ bei konstruktyviai spręsti konfliktus.
Matomus vaidmenis, tokius kaip idėjų generatorius, organizatorius, ramusis darbininkas ar palaikytojas, dažniausiai atpažįstame. Tačiau ne mažiau svarbūs yra ir nematomi vaidmenys – sabotuotojas, besipriešinantis, komandos klounas, nematomasis. Iš pirmo žvilgsnio jie gali atrodyti tik trukdantys procesui, bet iš tiesų šie vaidmenys išryškina grupės jautrias vietas: įtampas, neišsakytus lūkesčius, užspaustas emocijas. Juos atpažinus, komanda gali sąmoningiau reflektuoti, kodėl kyla pasipriešinimas, iš kur atsiranda ironija ar sarkazmas, ką slepia humoru pridengtas nerimas. Būtent šių „nematomų“ vaidmenų supratimas ir gebėjimas juos konstruktyviai įvardyti tampa raktu į sveikesnę grupės dinamiką ir brandesnį bendradarbiavimą.
Grupėje vykstantys procesai visuomet turi dvi puses – matomą ir nematomą. Matomi procesai yra tie, kuriuos lengviausiai pastebime: tai kalbėjimas, sprendimų priėmimas, darbų atlikimas. Jie leidžia matyti, kaip komanda juda į priekį, kaip planai virsta veiksmais.
Tačiau greta šių aiškių veiksmų visuomet egzistuoja ir nematomi procesai – nepasakytos mintys, tyliai susiformavusios subgrupės, pasipriešinimas ar vidinės nuostatos. Nors jų iš karto nepastebime, jie stipriai veikia komandos atmosferą, pasitikėjimą, motyvaciją ir galutinį rezultatą. Būtent todėl svarbu ne tik fiksuoti, kas sakoma garsiai, bet ir jautriai stebėti, kas lieka tarp eilučių – tai gali atverti kelią gilesniam supratimui ir darnesniam bendradarbiavimui.

Dviejų dienų programa apėmė:
- grupės dinamikos pažinimą, supaprastintą Tuckman modelį;
- praktinius pratimus apie vaidmenis komandoje;
- atvejų analizes ir užduotį „Povandeninis laivas“;
- konfliktų temą bei vaidmenų žaidimus;
- refleksijas ir bendrą grupės projektą – kokią organizaciją norime matyti ateityje.
Mokymus vedė psichologė Sonata Aaltonen, kurios ramus balsas ir šilta šypsena skatino dalyves įsitraukti, kurti komandas ir netgi draugiškai konkuruoti.
Dalyvių įspūdžiai
„Vykstu į mokymus. Kai kuriems toks įvardijimas gal ir sukėlė šypseną. Ko dar tau mokytis? Bet mokymai šiandien reiškia daug daugiau, nei kadaise – tai ne formulės ar gramatikos taisyklės, o galimybė atrasti gyvenimo prasmę.
Nors visos penkiolika dalyvių savo karjeros metu atlikome daug svarbių užduočių, nei viena nepasakėme, kad jau nebėra ko mokytis. Man buvo įdomu, smagu, gera. Mokėmės, kaip bendrauti grupėje, atpažinti vaidmenis, suprasti, kas mus skatina pasilikti ar pasitraukti.
Ypatinga buvo ir aplinka – nuostabi vila Karklėje, skanus maistas, nuo virtuvės rūpesčių mus išlaisvinusios vadovės Vida Greičiuvienė ir Lina Petronienė. Net pusryčių kiaušiniai, išvirti jų rankomis, buvo skanesni nei namuose – lyg pas mamą.“ – dalinosi socialiniuose tinkluose Laima Garuckienė.
Ir dar vienas jausmingas atgarsis po šių dviejų dienų:
„Baigėsi gražios dienos ir vakarai. Rytoj kiti darbai ir reikalai. Ačiū už bendrystę, už juoką, už apkabinimus ir visus išsakytus žodžius. Buvo labai miela susitikti su visomis.“ – džiaugėsi susitikimu Izolina Jablonskienė.

Kodėl verta dalyvauti?
Savanoriams ir komandai mokymai buvo organizuojami projekto „NVO „Senjorų pasaulis“ institucinis stiprinimas ir senjorų savanoriškos veiklos organizavimas“ finansuojami Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos lėšomis.
Mokymai buvo skirti esamiems organizacijos darbuotojams, lektoriams, savanorių koordinatoriui ir savanoriams. Mokymų tema parinkta tokia, kuri padeda išugdyti esminius savirefleksijos, kritinio mąstymo bei įsivertinimo įgūdžius, būtinus šiuolaikiniam lyderiui. Sisteminės žinios, įgytos mokymų metu, leis įgyti gilų supratimą apie organizacijos veikimo principus ir efektyvumą nulemiančius veiksnius. Tai padės atskleisti ne tik individualų, bet ir visos organizacijos potencialą ir sukurti palankią bendradarbiavimo aplinką. Ypatingas dėmesys programoje skiriamas grupinio darbo fasilitavimo, problemų sprendimo, grįžtamojo ryšio bei komunikavimo įgūdžiams, kurie gerins įsipareigojimų vykdymą, atsakomybę ir atskaitomybę. Įgytos žinios ir įgūdžiai padidins pasitikėjimą savimi ir leis sėkmingai integruoti išmoktus dalykus į kasdienę veiklą, taip sukuriant ilgalaikį efektyvumą ir laiminčią organizaciją.
Šie mokymai parodė, kad savanorystė nėra tik pagalba kitiems – tai ir savęs pažinimas, augimas, naujų bendrystės patirčių atradimas. Nesvarbu, kiek metų turime patirties, mokytis bendrauti, suprasti save ir kitus yra prasminga visada.
Organizatorių padėka
Nuoširdžiai dėkojame visoms dalyvėms už atvirumą, smalsumą ir gerą nuotaiką. Jūsų bendrystė, juokas ir šiluma sukūrė ypatingą atmosferą, kuri dar ilgai lydės mus prisiminimuose. Iki kitų susitikimų savanorystėje!




